dilluns, 18 de maig del 2009

El pagès


Ja he recollit les primeres crítiques del blog. Diuen que hi poso massa filosofia, que s´esperaven tomàquets i enciams i es troben amb un rotllo sideral. Les crítiques són dels amics, clar. La família, aguanta amb el que hi ha (ves, la nena...). L´avi es desmarca i coincideix amb els amics i també diu que ho faig massa literari, que tot li sona grandiloqüent. (I què és el record sino la versió grandiloqüent d´un fet?)

Però deixa´l anar a l´avi. L´altre dia passejàvem entre els cirerers i ens trobem un grapat que estaven morts. “Quina llàstima”, dic jo. I respon: “Oh ves, tots ens hem de morir, no...? Això, al menys és el que diuen...” “Com, el què diuen? Que no és pas veritat?”, salto jo sorpresa per aquesta reflexió improvisada que m´ha engaltat i s´ha quedat tan ample. “Oh, no ho se pas jo. No m´he mort pas, encara... Què ho saps tu?”

I va seguir caminant entre el fullam dels cirerers com si allò no anés amb ell. Em va deixar petrificada. Suposo que una dosi tan bèstia de relativisme ve pel fet d´esperar pluja quan fa un sol espatarrant o de tenir fe en dies assoleiats quan no para de ploure, quan una pedregada et fa malver la feina de mesos, quan per més que un s´encomani a tots els sants i estigui de bones amb les deitats, un observa impertèrrit i resignat com en una tarda s´esfondra tant d´esforç i tanta il·lusió. Qui sap, doncs, res de res? En fi, que un savi sempre dubte de tot, fins i tot de la mort.

Què voleu, ser pagès, a diferència d´altres oficis, requereix una interpretació constant de la Natura i dels elements, seguir el seu cicle i estar preparat per fer front a qualsevol contratemps que t´ho engegi tot a dida. El que fa el pagès és ajustar la seva feina, que és conrear i collir, al temps i l´espai. I què som nosaltres sino temps i espai.

Tot és tot, que diuen els poetes. Només cal mirar. I això em fa venir al cap una altra frase boníssima del meu avi que diu que “qui mira, veu”. Explica que la meva àvia, quan anava a collir cireres, sempre estava pendent de si veuria alguna serp. Li feien una por que esgarrifava. “I les veia totes!”, diu l´avi. “Clar. Qui mira, veu. Jo no en veig mai cap”. És gran el meu avi... tan gran que no hi cap.

3 comentaris:

  1. ¿Que queres que te diga? (ademas de que el tilde de mi teclado no funciona)... a mi me gusta mucho este blog y tu forma de escribir. Esa mezcla de filosofia natural e inocencia urbana (en el buen sentido eh)me encanta. ¡Es un blog muy disfrutable!

    ResponElimina
  2. Estoy de acuerdo con la amiga McBeal, el blog es entrañable. Las labores del campo tienen ese doble filo de la navaja que mezcla lo más terrenal con lo más divino. Las gentes de la tierra son las que más sentido común tienen. Por eso, ser campesino, pagesa, en tu caso, no es disfrutar sólamente de unas buenas hortalizas y frutas. Implica empaparse de esa mentalidad, de esa forma de pensar de ese aplastante tremendismo que te da trabajar la tierra. Que siga así.

    Curro Jiménez

    ResponElimina
  3. Jo, des que fa un parell de dies vaig topar amb el teu bloc, estic meravellada. I tot i que tinc feina a fer, no paro de dir-me: "va, només una enrtada més, només una més". I vet aquí que acabo embadalida, perduda entre les teves paraules. M'encanta llegir-te i m'encanta com escrius, la teva manera de veure les coses.

    Un blog interessantíssim, felicitats.

    ResponElimina